Født ikonisk: Den nye XSR900 GP
Kombinerer det nostalgiske design med den nyesteteknologi
Sport Heritage-serien hylder nogle af de mest ikoniske motorcykler fra Yamahas omfattendehistorie ved at blande nostalgisk design med det nyeste inden for højtydende motor- og stelteknologi.
Hver XSR-models design er inspireret af nogle af de mest markante motorcykler, Yamaha harbygget i sin 68-årige historie, men kompromitterer ikke moderne præstation af den grund, menbinder denne tidløse skønhed sammen med banebrydende køreteknologi.
Racing er del af Yamahas DNA. Yamaha Motor Company har konkurreret i og vundet motorcykelløb fra starten – og har flyttet grænser for både mennesker og maskiner. Yamahasførste motorcykel nogensinde, YA-1, vandt Mount Fuji Ascent Race i 1955, kort tid efter at virksomheden blev grundlagt.
Siden da har Yamaha sikret utallige sejre på alle niveauer fra lokale græsrods-amatørløb til øverste niveau i grandprix-klassen.
XSR900, der blev lanceret første gang i 2016, har hele tiden haft subtile hilsner til Yamahas racing-stamtavle, og i 2021 gik den nyeste XSR900-generation skridtet videre med tydeligedesignhenvisninger til racermaskiner fra 1980'erne og 1990'erne, samtidig med at den bevaredesin position som klassisk roadster.
I 2024 tager hyldesten til Yamahas racertradition endnu et spring med introduktionen af den nyeXSR900 GP, som hylder nogle af de mest berømte racermaskiner fra Yamahas berømte fortid påen måde, der aldrig er set før i Sports Heritage-serien.
XSR900 GP er indbegrebet af Yamahas Racing-historie uden at gå på kompromis med vor tidspræstationsmuligheder, da den kombinerer en følelse af grandprix-nostalgi fra 1980'erne medden nyeste teknologi, herunder den ikoniske, momentstærke 890 cc CP3-motor, R1-nedarvede 6-aksede IMU og nedlægningsfølsomme hjælpesystemer.
"Den gyldne æra" i grandprixløb
Yamaha deltog første gang i en road racing-verdensmesterskab ved det franske Grand Prix.
Yamaha fik sin første topklassetitel i 1970'erne med Giacomo Agostini, og der fulgte fleremesterskabssejre senere i årtiet.
Men det var i 1980'erne, at Yamaha sikrede sin arv i det, der ville blive kendt som "den gyldneæra" for grandprixløb. "King" Kenny Roberts kørte sin YZR500 til sin tredje titel i træk i 1980,men efter den succes gennemgik Yamaha et par hårde sæsoner i kampen om en topplacering.
Den kamp førte til en ny tilgang med fokus på at udvikle racermotorcykler, der prioriteredekørerens føling med maskinen.
Denne nye strategi skulle ikke blot danne grundlag for yderligere Grand Prix-succes (Yamahavandt seks Grand Prix-titler i 500 cc mellem 1984 og 1992), men den teknologi, der blev udvikleti denne periode, formede produktions-sportsmotorcyklen helt til i dag.
Efter at have truffet valget om en slankere V4-motor i 1982 gik Yamahas ingeniører efter atudvikle et stel, der kunne huse kraftværket. Idéen var at skabe et stel med samme bredde somV4-motoren, der ville omslutte den som et bur.
Dette blev starten på det, der skulle blive det ikoniske Deltabox-stel, som først blev præsentereti YZR500 OW61 Grand Prix-maskinen fra 1982. Deltabox-stellet var med sin enestående stivhedog feedback, lige der, hvor en kører havde mest brug for det, et så markant skridt fremad, atYamaha blot tre år senere benyttede det i en produktionsmodel for første gang, hvor TZR250bragte YZR-fabriksmaskinens egenskaber ud på landevejen.
Stellet i Deltabox-stil er stadig kernen i mange Yamaha-motorcykler her 40 år efter, inklusive dennye XSR900 GP.
Skabt af respekt
Det engelske ordsprog "Manners Maketh Man" er afledt af en fælles forståelse af, at høflighed,gode manerer og respekt er afgørende for at bevare gode menneskelige relationer og skabegode forhold.
Det er dette koncept, der dannede udgangspunktet for XSR900 GP's design i harmoni medFaster Sons-filosofien om at respektere oprindelsen, lære af fortiden og skabe en bedre maskinetil den moderne kører.
Målet var ikke at skabe en kopi, men i stedet at lancere en model, der hylder fortiden med storrespekt, mens den er helt sin egen i form af det nyeste inden for præstation og teknologi. Det erXSR900 GP.
Nostalgi i hver en detalje
Rent æstetisk tog Grand Prix-motorcykler et væsentligt skridt i 1980'erne, hvor de bevægede sigfra 70'ernes kurvede design til det mere kantede design, der blev set fra midten af 80'erne ogfremefter. Disse mere firkantede kåber blev den dominerende tendens i det næste årti, ikke kunpå Grand Prix-niveau, men også på produktionscykler.
XSR900 GP har en øvre kåbe, der minder om denne æra, ikke kun med tydelig indflydelse fra YZRGrand Prix-motorcyklerne fra 80'erne, men også med noter fra FZR- og TZR-produktions-sportsmaskinerne fra slutningen af 80'erne og starten af 90'erne.
For at bevareracermotorcyklens look erstattes XSR900-maskinens runde LED-forlygte af et kompaktlinsemodul, der er fint integreret i frontkåben, mens den fremragende belysning bevares.
Designet symboliserer ikke kun fortiden i udseendet, men også måden det er konstrueret på erinspireret af 80'erne - med en rørformet struktur, der forbinder kåben til stellet samt lige beslag,der understøtter instrumentbrættet, giver kørerens udsyn ægte fornemmelse af den gyldneæra.
For at understrege den klassiske cockpitfornemmelse understøttes det øverste kåbebeslag af enmøtrikstruktur, der er magen til den, der blev anvendt til den oprindelige TZ250. Denne strukturer fastgjort med en betastift i ægte racerstil, og det er første gang, Yamaha har anvendt sådanen fastgørelse på en masseproduceret produktionsmodel til brug på offentlig vej.
Ideen bag skiftet fra 70'ernes kurvede kåber til 80'ernes mere firkantede stil var både atforbedre den aerodynamiske effektivitet og beskytte køreren mod den vind, der er resultatet afden højere ydeevne, hvilket også gælder for XSR900 GP.
Mens vindskærmen med de integrerede vindafvisere til hænderne formidler en 80'er vibe,handler det ikke kun om udseendet. Effekten og gearingen i 890 cc CP3-motoren er den sammesom på XSR900, men frontkåbens udformning på XSR900 GP øger både accelerationen ogtophastigheden, mens kanalerne på sidepanelerne effektivt afleder varme fra køleren for atmaksimere kølerydelsen.
Den farvematchede pukkel passer over passagersædet for at fuldende racer-looket med enkasseagtig bagende i 80'stil, der skjuler baglygten fra siden, mens sædets svaj holder køreren påplads og giver bedre accelerationsfornemmelse.
Farver, der minder om Rainey-årene
XSR900 GP er prydet i en af de mest ikoniske Yamaha Grand Prix-farver nogensinde, og den fås iet klassisk design, der er inspireret af de maskiner, der blev kørt af kørere som Wayne Rainey tilflere 500 cc Grand Prix-verdensmesterskaber i 80'erne og starten af 90'erne, komplet medautentiske nummerplader på både for- og bagkåben.
Bagsvingeren og stellet i Deltabox-stil har sølvfinish, der knytter maskinen til prototypeæraenfra 80'erne og understreger selve Deltabox-stellets karakter.
Mere sportsbetonet kørsel
Racing-inspirerede clip-on'er
'Clip on'-styr føjer endnu mere racerstil til maskinen og giver en mere sportsbetonetkøreoplevelse.
Det ændrede styr ændrer kørestillingen markant fra XSR900 og flytter køreren længere fremadpå maskinen til en mere forhjulsorienteret kørestilling, der øger trykket på forenden og giverden mere præcise føling, der forventes af en maskine i racerstil.
Da modellen imidlertid ikke udelukkende fokuserer på racing eller kørsel på bane, er der blevetlagt vægt på at sikre, at kørestillingen ikke giver for højt tryk på håndleddene, men i stedet giveren balanceret fremadlænet siddestilling, der kan nydes på vejen uden ubehag. Komfortenunderstreges af et tykkere, mere støttende sæde.
De formstøbte aluminiumsfodhvilere kan justeres til to forskellige positioner, men er frafabrikken sat i den øverste position for at understrege den mere sportsbetonede kørestilling.
Afstemt stivhed
For at udnytte den ekstra belastning på maskinens forende, der følger med den merefremlænede kørestilling, er XSR900 GP-modellens område omkring kronrøret blevet afstemt tilat optimere stabiliteten i sving. Hjælperammen er også blevet forstærket i forhold til XSR900.
For yderligere at stemme overens med den forhjulsorienterede kørestil er XSR900 GP deneneste CP3-model, der har en aluminiums-styrstammeaksel, der afstemmer stivheden ikronrørsområdet for at opnå bedre balance mellem den ofte selvmodsigende følelse af bådelethed og stabilitet, når man skifter retning eller bremser hårdt.
Sammen med de lette slyngstøbte hjul og de nye Bridgestone Battlax Hypersport S23-dæk kankøreren have tillid til at kunne placere XSR900 GP lige der, hvor de vil.
Banebrydende teknologi
High performance bremser og affjedring
XSR900 GP kan prale af det nyeste inden for affjedrings- og bremsekomponenter, hvilket er helti tråd med mantraet om at blande gårsdagens stil med moderne teknologi.
KYB upside down-forgaflen er fuldt justerbar til fjederforspænding, kompressions- ogreturdæmpning, så man kan finde den ideelle opsætning til følingen i front.Baghjulsaffjedringen af linktypen, der praktisk talt er skjult, er en slank, fremadlænet, fuldtjusterbar KYB-støddæmper, der sørger for at opretholde bagendens sportsbetonedepræstationer. Fjernbetjent justering af forspændingen gør det nemt at tilpasse kørslen.
En radial Brembo-hovedcylinder understreger motorcyklens banebrydende specifikationer ogstyrker dens racerinspirerede potentiale, mens bremseslangerne er blevet optimeret til atforbedre bremsekontrollen ved sportsbetonet kørsel, især ved hårdere nedbremsninger.
Yamaha Ride Control (YRC)
XSR900 GP-kørere kan bevare blandingen af nostalgisk stil med det nyeste inden for højtydendeteknologi endnu mere ved at tilpasse køreoplevelsen via Yamaha Ride Control (YRC).Motorkarakteristikken og de elektroniske hjælpesystemer er integreret for storbrugervenlighed, så niveauet for systemernes indgriben hurtigt kan ændres i forhold til kørerenspræferencer og vejforholdene.
Tre forudindstillede integrerede køretilstande, "SPORT", "STREET" og "RAIN" er fabriksindstilletmed forskellige niveauer af indgriben, der passer til forskellige forhold. Disse suppleres af tospecialindstillinger, der giver køreren mulighed for manuelt at vælge egne indstillinger tilmotorkarakteristik og niveau af indgriben for de forskellige elektroniske ognedlægningsfølsomme hjælpesystemer – som alle kan indstilles på en smartphone via MyRide-appen.
5" TFT-skærm med fuld tilslutningsmulighed
Det helt nye 5" store TFT-farvedisplay er flot integreret i retrostilen. Mens kørerne kan vælgemellem fire forskellige temaer, der passer til en række forskellige personligheder, øger etanalogt omdrejningstællertema, der er inspireret af racermotorcykler fra gamle dage, virkeligden tids køreoplevelse.
Smartphone-tilslutningsmulighederne leveres som standard på XSR900 GP via en indbyggetCommunication Control Unit (CCU), så kørere får en beriget køreoplevelse og kan holdekontakten, mens de kører, ved at forbinde deres smartphone med deres maskine via My RideLink-appen. Ud over at kunne se notifikationer om opkald og beskeder på 5" TFT-displayettilføjes der en ny dimension, fordi man kan besvare opkald og høre musik via et Bluetooth-headset*. Når køreren er forbundet til motorcyklen, kan de også gøre brug af det integreredeGarmin StreetCross-navigationssystem, som viser Sving-for-sving-navigation på 5" TFT-instrumentbrættet.
Der er også mulighed for at levere strøm til eksterne enheder med det nye USB C-stik, der sidderved siden af instrumentbrættet.
*Bluetooth-headset følger ikke med motorcyklen
Nyt ergonomisk koblingsudstyr
Nye integrerede styrekontakter giver køreren mulighed for at betjene den nye XSR900 GP'sbredere funktionsudvalg, inklusive smartphone-tilslutning, navigations- og kørselstilstande samtgennemgang af de forskellige menupunkter.
Med et tydeligt, logisk og enkelt design er knappernes form, bevægelse og ergonomiske layoutintuitivt designet, så kørere nemt kan skifte mellem de forskellige funktioner.
For at lette manøvrering i tæt trafik vil et blødt tryk på blinklyskontakten få blinklyset til atblinke tre gange, hvilket er praktisk til vognbaneskift, eller når der kun kræves en kortsignalering. Et fuldt klik på kontakten vil resultere i kontinuerlige blink, indtil der er gået 15sekunder, og når motorcyklen har kørt mere end 150 meter.
En ny ESS-funktion (Emergency Stop Signal) reagerer på pludselig bremsning ved at tændehavariblinket for at advare bagvedkørende trafikanter om, at der bremses hårdt op fra højhastighed i en nødsituation.
Ekstra støtte fra avanceret seksakset IMU mednedlægningsfølsomme kørerassists
Ved konstant at måle acceleration i fremad/baglæns-, op/ned- og venstre/højre-retninger – samtvinkelhastigheden i maskinens retningsændringer – kan den 6-aksede IMU sende data i realtid tilECU'en, der styrer de elektroniske hjælpesystemer.
Den seksaksede IMU kan sende data i realtid til ECU'en, som styrer pakken med elektroniskekørerassistance-systemer, herunder det nedlægningsfølsomme Traction Control System (TCS),Slide Control System (SCS) samt et lift-control-system (LIF) og ABS.
XSR900 GP bliver også den første Sport Heritage-model, der er udstyret med ettredjegenerations Quick Shift-system, der kan gøre kørslen mere flydende ved hjælp afkoblingsfri opgearing, når der accelereres, og koblingsfri nedgearinger når der bremses.
Tekniske højdepunkter
- Karakteristisk design, der emmer af grandprix-racing fra 80'erne og 90'erne
- Ny 5 tommers TFT-farvedisplay med tilslutningsmuligheder
- Fuldt justerbar KYB-affjedring for og bag i høj kvalitet
- Nydesignede clip-on'er og styrkontakter
- Deltabox-stel med optimeret stivhed
- Behageligt polstret sæde, nye sidedæksler og aftagelig pukkel
- Fodhvilere med ny stil og placering
- Yamaha Ride Control YRC og 6-akset IMU
- Fartpilot, tredje generations Quick Shift System og A&S-kobling
- Sofistikeret EU5+-kompatibel, momentstærk 890 cc CP3-motor
- Yamahas slyngstøbte hjul er forsynet med Bridgestone Battlax Hypersport S23